senyuman itu tanda seseorang yang pemurah

Uols.....kalau dah singgah kat page i ni..rajin2 lah jd kawan i yer...insyaaAllah i akan singgah ke page u nanti.....ukwah...ukwah....hehe

Saturday, June 4, 2011

Resepi Serawa Durian dan Pulut

akhirnya berjaya jugakss menaip dekat blog ni...punyalaa mls skrg nk ngadap blog....lagilaa nak menaip panjang lebar...so arini nk share resepi mudah...rasanya semua org pernah makan ...klu kat belah selatan ni kami panggil serawa durian dan biasanya akan makan bersama pulut...tp klu nk makan bersama roti pon boleh.....gmbr kat bwh ni diambil mase kat rumah mak...teringin sangat nk mkn..sanggup tu cari durian kat mersing...dah laa tak bape nk sgt org menjualnya....mahal pon kami sanggup beli...asal dpt buat serawa durian...so leh tgk resepi ni...klu tak sedap jgn salahkan saya...ahahahah....



Bahan-bahan (anggaran sahaja boleh ditokok tambah kuantiti)
2 cawan durian yang telah dibuang bijinya
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
3/4~1 cwn gula melaka (leh adjust kemanisan)
1~2 sudu gula pasir
2 helai daun pandan
1 sudu kecil garam
pulut

Cara-Cara
1. Simpulkan daun pandan dan ketepikan.
2. Kemudian masukkan durian, gula melaka, garam, daun pandan dan santan cair di dalam periuk. 
3. Panaskan periuk dan kacau sehingga mendidih.
4. Sila rasa kuah anda..jika kurang manis boleh tambah gula pasir..hehe
5. Masukkan pula santan pekat dan kacau sehingga sebati.
6. Kepekatan kuah boleh mengikut citarasa anda....bg yg suka pekat kurangkan santan..bg yg suka cair leh banyakkan santan.
7. Dah masak boleh laa dihidang...

cara masak pulut pulaa...ambil 2 cawan pulut dan masak didalm periuk nasi bersama 2 cwn air...boleh tambah daun pandan untuk kasi wangi...selepas masak bolehlaa makan bersama serawa durian...selamat mencuba bg yg belum penah mencuba untuk masak serawa ini...sy rasa ramai yg rajin membeli di pasar or gerai2 jerk kan...hehe