Pages

senyuman itu tanda seseorang yang pemurah

Uols.....kalau dah singgah kat page i ni..rajin2 lah jd kawan i yer...insyaaAllah i akan singgah ke page u nanti.....ukwah...ukwah....hehe

Sunday, February 5, 2012

SALAM MAULIDUR RASUL dan Ayam Masak Kurma

He was known as (even before prophethood) "Assadiq-Ul-Ameen" which means "The Truthful One" #WeLoveProphetMohammed

Salam Maulidur Rasul semua....

Sempena hari yg mulia buat junjungan Rasul kita Nabi Muhammad SAW (peace be upon him) ..apakah anda2 semua lakukan pd hari ini....mcm aku ni takde apa just duduk dirumah...and main masak2...hehehe..dari smlm sebenarnya teringin nk makan ayam masak kurma....so arini alhamdulillah...berjaya jugakss aku masak ....pastu dh siap main masak2 mcm byk pulaks portionnya...ni klu makan sorg konfem laa tak habis...hope adik aku yg duk kat pontian dtg ler...klu tak sape laa nak ngabiskan lauk aku tu oiii....hehehe

so kat bawah ni bukti aku masak ayam masak kurma...hehehe..sonok sgt....

lauk ni bukan sahaja ini...aku sempat lg menumbuk bagai kat dapur tu tuk wat sambal belacan...makan lauk ni klu x der pedas2 masam (sambal belacan)..mmg tak naik..so mesti kene ade..ditambah dgn sayur ulam-ulaman...tp takkan aku nk tepek pulakss takat gmbor sayur...ngeheheheh
jom layan lg gmbr dr plan view...
ok tak aku masak....oklaaa erk sekali sekala masak masakan kampung kan....
nah aku bg resepi secara kasar bg sape2 yg tak pernah masak or org baru nk menceburi bidang masakan mcm aku nihhh...ahahahahah


Bahan-bahan:
Ayam
kentang
tomato
lada besar
bawang besar
bawang merah kecil
bawang putih
halia
kunyit (aku letak sbb nk kasi warna kuning skit)

*kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih
serbuk kurma (adabi)
santan
kerisik
garam
minyak untuk menumis

#sukatan pepandai laa..aku pon tibai...hehe


Cara-cara

Mula2 tumbuk bawang putih, bawang merah kecil, halia dan kunyit. Selepas itu gaul bahan tumbuk tadi bersama serbuk kurma dgn sedikit air dan ketepikan. Kemudian masukkan sedikit minyak dlm periuk dan tumis bahanbertanda "*".Selepas itu masukkan bahan tumbuk tdi yg digaul bersama serbuk kurma.... agak2 dh masak skit..masukkan ayam dan kentang....gaul sekejap then tambahkan air (jika guna santan kotak) / tambah santan cair yg dh diperah terus ke dlm periuk. Biarkan menggelegak seketika...then barulah masukkan bawang besar yg dipotong 4 dan juga lada besar yg dpotong kasar.....biarkan mendidih seketika barulah masukkan santan pekat/santan kotak...lepastu masukkan garam (tang ni pndai2 laa kamu adjust nk masin ke tawar ke hehehe)...pastu gaul2 sehinggalah hampir masak barulah kita masukkan kerisik....ada sesetengah org tak letak kerisik..tp fatt letak sbb ikut resepi mak..lgpon letak kerisik ni rasa lg sedap and kuah akan jd sedikit pekat.....bila dh gaul n masak sepenuhnya barulah akhir sekali masukkan tomato yg dipotong 4.......senang jerk kan..itu ajek..siap daaa..dan enak dimakan bersama nasi putih + sambal belacan + ulam-ulaman.....selamat mencuba!!


haaa ade lg..fatt nak tunjukkan floor lamp yg fatt suh adik beli kat ikea ahad lepas...disebabkan jadah nilaa aku x concentrate nk tgk AJL..mana taknya..adik aku tu pon satu..awal2 taknak bgtau singgah IKEA..dh smpi sana baru nk bg tau..apa lagi menggelabahlaa akaknya dok belek catalogue ikea yg online tu...pastu dekat 2 jam dok tepon sana tepon cni nk mesan punya pasal...n jumaat lepas fatt berjaya pasang..hihihi..sonok sgt..alah ni fatt beli lampu murah jerk..nk beli mhl2 tak mampu..lgpon dok umah sewa ni selera nk decorate umah bagai belum ade lg...lainlaa klu umah beli sendiri kan....


 comey tak....jgn pndng wayar yg berserabut tu yer...


ni plokss gmbr peti sejuk umah fatt yg comey lotey tu....itulaa klu cuti pnjng mmg ler memacam brg nk beli sampi peti pon dh tak muat...alahai cik fatt oiiii....


haa serabutkan...cuti panjang ni aku tak balik mersing pon sbb parent dok penang...diorg cuti2 kat umah adik aku...so esok br balik...n aku pulaks kene amek diorg kat airport...biasa cuti mmg aku balik mersing...tu laa bila dh alang2 cuti lama aku pon merajinkan diri untuk main masak2...


klu rajin lagi hengatkan ptg ni mcm nk buat pavlova...insyaAllah aku nk cuba buat....tp kene study ckit cara nk buat and pantang larangnya..masakkan omputih ni klu x study takut tak jd jerk....hihi..pastu esok baru plan g shopping2 laaa......hehe...okla selamat bergumbira di hujung minggu.....

2 comments:

  1. fatt,x gi masjid ke?.mkn dlm dulang ramai2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak g....aku tak balik mersing pon..dok jb nih..so sorg2 ni takde mmber nk g masjid besor kat jb nih..hihihi

      Delete